Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Tiller

Sider: [1]
1
Min Fiat / Sv: Min Fiat 850S
« på: lør 19. aug 2017, 19:13 »
Desverre så har det ikke blitt så mange turer denne sommeren.
Motoren har nå gått rett over 90 tusen og det merkes at den har behov for litt utbytting av deler.
Det er litt tegn på sviktende stempelringer, lavt oljetrykk og litt vann som svetter ut fra et punkt på toppakkningen.
Kan også høres ut som om rådelagerne og/eller veivlagerne har gjort sitt.
 
Så nå driver jeg å maner meg opp til en liten overhaling... :blink:
Har ikke gjort en så stor jobb før, men har heldighvis en venn som er bilkjyndig som kan bistå meg.
 
Om noen her har gjort noe slik på en sånn bil tar jeg gjerne imot tipps og råd.
 
Følgende står på agendaen:
-Rådelager
-Veivlager
-Pakkningssett
-Vurdering av tilstand på sylindere-------Stempelringer (Eventuelt stempelsett)
-Oljepumpe
 
Så blir det også reppsett på forgasser mens en holder på.
Bensinpumpe, vannpumpe og termostat er av nyere dato så det tar jeg ikke med.

2
Min Fiat / Sv: Min Fiat 850S
« på: lør 19. aug 2017, 19:12 »
Brosjyren som fulgte med bilen  ;D


3
Min Fiat / Sv: Min Fiat 850S
« på: lør 19. aug 2017, 19:05 »
Litt små shining i motorrommet er ferdig emoji3.png

Måtte ta en service på start motoren også da den plutselig ikke ville starte.

Da var bensinpumpa også bytta.
Den gamle hadde begynt å svette litt. Og det er ikke noe særlig da den ligger forholdsvis nærme eksosen.

Alltid morro å montere blanke nye deler :D

Tidsriktige skvettlapper skal også på etterhvert

4
Min Fiat / Sv: Min Fiat 850S
« på: lør 19. aug 2017, 19:03 »
Fått tak i en takgrinda!
Veldig fornøyd med det.
Den trenger litt puss og lakk, men det skal gå:D


5
Min Fiat / Sv: Min Fiat 850S
« på: lør 19. aug 2017, 19:01 »
Dette var sjeldent, i familiens eie hele tiden og orginalkvittering  :D
Håper du får orden på tennings-/batteriproblemene dine, vil tro det dukker opp noen svar etter hvert som ferien er overstått.
For ordens skyld; batterispenningen er målt et par dager etter ladingen var ferdig?
Moro å se at du har vært innom Br. Hanssen Auto på Nøtterøy, holder du til deromkring?

Nå starter den som normalt! Måtte ta en service på starteren da den hadde behov for det.
Tenningsproblemene skyltes dårlig kontakt på tenningslåsen.
All strøm i bilen går jo via tenningslåsen, så har fått tipps om å legge opp egne rele til lys osv. og ta styringsstrøm fra tenningslåsen for å unngå at den nye kontakten også blir dårlig.

Holder til på Tjøme, så kjører stadig forbi Br. Hanssen

6
Teknisk / Fiat 850 start problemer
« på: søn 02. jul 2017, 19:44 »
De siste 3-4 dagene har bilen dratt litt tungt når jeg skulle starte. Akkruat som om batteriet var dårlig.
Nå starter den ikke lengere.
Når jeg vrir om tennina kan den hende den drar ørlittegranne rundt får den gir seg.
Ellers hører jeg bare den slår inn, men drar ikke rundt.
Akkurat som om batteriet skulle være dødt.

Jeg har prøvd å lade batteriet og målt det. 12,7v.
Under start synker den til 11,8v.
Så det burde jo være i orden.

Måler 12,7v på konstant strømmen til start motoren.
Måler 10,8v på strømmen som går til start motoren når jeg vrir om tenninga.

7
Min Fiat / Sv: Min Fiat 850S
« på: søn 18. jun 2017, 23:10 »
Originale kvitteringen  :D


8
Min Fiat / Min Fiat 850S
« på: søn 18. jun 2017, 22:39 »
Tenkte å vise fram min lille Fiat 850 Super
Ble kjøpt ny av min oldemor i 1970 og har vært i familien helt siden den gang.
Så dette lille sjarmtrollet er en kjær eiendel
(Kommer med mer info og bilder etterhvert)





9
Deler kjøpes / Tenningslås til 850 ønskes kjøpt
« på: tir 13. jun 2017, 23:17 »
Da min tenningslås har en tendens til å kutte tenninga innimellom ønsker jeg å bytte den ut med en litt mer stabil en.
Noen her som har en som kan passe?

Tlf: 99744149

10
Deler kjøpes / Gammelt setebelte ønskes kjøpt
« på: ons 07. jun 2017, 21:38 »
Ønsker å få tak i et setebelte til min 850 da plastikken rundt av/på feste har sprukket og blitt ubrukelig.
3 punkts. Se bilde

11
Teknisk / Fiat 850 Bremser ujavnt
« på: tir 22. nov 2016, 00:04 »
Min 1970 mod Fiat 850 Saloon har akkurat vært på EU-kontroll.
Fikk en anmerkning, ujavn bremsegang.
Venstre siden bremser mye mindre en høyre.

Første gang jeg har hatt behov for å se på bremsene på denne bilen.
Etter å ha tatt av tromelen og sett litt kan jeg ikke se noe form for justering.
De jeg har vært borti før har jo en selv-justerer som kan sette seg litt fast innimellom. Da må den smøres opp eller byttes ut, og vipps så bremser vi javnt igjen.

Men her kan jeg ikke se noe mulighet for justering.

Noen som kan hjelpe?

12
Teknisk / Gjenge mål av bunnplugg Fiat 850 S?
« på: fre 08. mai 2015, 18:04 »
Noen som vet gjenge målene på bunnpluggen på en 1971mod Fiat 850?

13
Teknisk / Sv: Oljetrykk på Fiat 850?
« på: lør 29. mar 2014, 12:01 »
Det at lampa lyser på lav tomgang er helt normalt. Det har den bestandig gjort, og ifølge instruksjonsboken er dette også helt normalt når bilen er varm.
Jeg har ikke tynn olje, kjører rein SAE Classic Single Grade 50 olje. Så den skulle ikke være for tynn hvertfall.

Synes det er litt rart når den originale lampa varsler som normalt, mens instrumentet jeg har satt inn viser 0 bar når bilen er varm.
Det skal vel ikke være så lavt oljetrykk i disse motorene eller?

14
Teknisk / Oljetrykk på Fiat 850?
« på: fre 28. mar 2014, 13:19 »
Har en 1970mod Fiat 850.
Ville ha litt mer overvåkning av motoren, så har satt inn vanntemperaturmåler og oljetrykksmåler.
Vanntemperaturen virker helt fint, men jeg får ikke så mye ut av oljetrykksmåleren.

Har koblet sensoren til oljetrykksmåleren på et y-ledd med den originale oljetrykksensoren til varsellampa.
Når bilen var kald fikk jeg rundt 3 bar på måleren ved tomgang. Men når bilen er varm ligger den rundt 0 bar.

Hva er normalt oljetrykk på disse motorene?

Varsellampen for lavt oljetrykk virker som den skal. Stiller jeg tomgangen ned, slik at bilen nesten stopper, lyser varsellampa for oljetrykk.

Sider: [1]