Skrevet av Emne: Giroilje X1/9  (Lest 1505 ganger)

Utlogget Haakon X1/9

  • Minuto
  • *
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Giroilje X1/9
« på: fre 09. jan 2015, 19:15 »
Hei, jeg er ny medlem her :) Har prøvd å skaffe girolje til x1/9 kassa. Skal jo ha 80w90 GL1 olje, som er uten EP tilsetning. EP oljen vil etse på metallet i synkroniseringsringene. Inneholder disse bronse? Holder på å bytte synkronisering på 3.gir. Finner oljen som Statol Gearway G1, med Volvo nr. 97305 på oljetorget.no. De kan skaffe denne på 20L kanne til 1350 kr + frakt  :-\
Reginol.no har en erstatning som heter Ursa HD40W. Denne er også på 20L kanne til 880 kr inkl frakt. Men dette er jo en motorolje  8)
Da jeg begynte å interressere meg for denne mekke-idretten på midten av 70 tallet,  snakket vi om Hypoidolje på diffrensialen (kardangen) Er litt skeptisk til å bruke motorolje på denne girkassen, siden den også inneholder diffrensilalen. Trenger jo bare 3,5L. Kan jo bestille denne fra USA, hos vickauto.com. Men burde være unødvendig å importere en slik olje selv.
Så hvis noen kan tipse meg om hvor jeg kan skaffe 4L olje som passer til denne kassen, blir jeg veldig taknemelig  :)  Kan jo selfølgelig bestille 20L hos oljetorget, men føler det blir litt unødvendig mye olje å lagre. Kryr jo ikke av naboer som trenger sånn olje til en gammel Fiat??

Utlogget X19

  • Mezzano
  • **
  • Innlegg: 75
    • Vis profil
Sv: Giroilje X1/9
« Svar #1 på: fre 09. jan 2015, 19:47 »
hvor i verden?
1975 X1/9, 1977 X1/9, 1979 X1/9, 1980 X1/9, 1984 X1/9, 1976 124 CC, 1965 1100D

Utlogget Haakon X1/9

  • Minuto
  • *
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Sv: Giroilje X1/9
« Svar #2 på: fre 09. jan 2015, 21:22 »
Bergen  :) 1981 mod. SV51315.

Utlogget X19

  • Mezzano
  • **
  • Innlegg: 75
    • Vis profil
Sv: Giroilje X1/9
« Svar #3 på: fre 09. jan 2015, 22:14 »
Ok. Da var du på andre sden av fjellet. :-\
1975 X1/9, 1977 X1/9, 1979 X1/9, 1980 X1/9, 1984 X1/9, 1976 124 CC, 1965 1100D

Utlogget Haakon X1/9

  • Minuto
  • *
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Sv: Giroilje X1/9
« Svar #4 på: lør 10. jan 2015, 01:34 »
Men girolje trenger jeg  :) Har også et større prosjekt med motoroverhaling  ;)

Utlogget orypdal

  • Novellino
  • *
  • Innlegg: 28
    • Vis profil
Sv: Giroilje X1/9
« Svar #5 på: lør 10. jan 2015, 10:53 »
Hei,
En bekjent hadde samme problem for sin 850. Han fikk gearolje fra nærmeste Volvo lastebilverksted, der hadde de rett olje (uten tilsetning) i 200 liters fat. Vet ikke om dette er samme type som du søker, men du kan vel sjekke med lastebilfolk??

Utlogget Haakon X1/9

  • Minuto
  • *
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Sv: Giroilje X1/9
« Svar #6 på: lør 10. jan 2015, 12:20 »
Bra forslag. Jeg prøver på mandag. Har prøvd hos de som driver med landbruksmaskiner. De kunne ikke hjelpe meg.

Utlogget Haakon X1/9

  • Minuto
  • *
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Sv: Giroilje X1/9
« Svar #7 på: man 12. jan 2015, 16:51 »
Volvo lastebil i Bergen kunne ikke hjelpe. De mente den enkleste løsningen var 20L dunk fra oljetorget.no. Vanskelig å finne denne oljen i mindre beholdere.

Utlogget Haakon X1/9

  • Minuto
  • *
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Sv: Giroilje X1/9
« Svar #8 på: man 19. jan 2015, 19:35 »
Da ble det 20L Statoil GearWay G1. (Mineralsk girolje. API GL-1, Volvo 97305) fra oljetorget.no  :) Denne 20 liters dunken kostet kr.1319,- ink mav og frakt. De sender med Bring, levering på døren. Flott service av Sondre hos Oljetorget. Litt dyr literpris hvis jeg deler summen på 4 liter, som jeg vanligvis ville ha kjøpt. Så da har jeg 16,5 liter i reserve til en annen gang  8) Går 3,5 liter på kassa. Igjen..Grunnen til at en ikke skal bruke olje med EP tilsetninger (GL4, GL5) er at denne etser på metallegeringene som inneholder gulmetall, messing, bronse osv. Synkroniseringsringene i denne kassa har dette metallet. Mulig det finnes andre løsninger, men i denne kassa har en jo også spiralskårede tenner i differnsial å ta hensyn til. Den evige diskusjonen om bruk av rett type olje  ;)

Utlogget orypdal

  • Novellino
  • *
  • Innlegg: 28
    • Vis profil
Sv: Giroilje X1/9
« Svar #9 på: tir 10. mar 2015, 17:13 »
Litt sent med denne info kanskje, men likevel nyttig for andre som ønsker seg gearolje uten tilsetninger.
Jeg har tidligere snakket med en som driver og overhaler gearkasser til veteranbiler, og han brukte olje fra Omega. Skulle være bra saker, i følge han. Jeg tok bilde av oljespannet hans, men har ikke funnet noen forhandler for denne oljen før nå. det var Omega 690
Firmaet Relekta i Oslo fører Omega:

http://www.relekta.no/

Omega 690 har EP tilsetninger, mens 670 er uten tilsetninger

http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2242&ProductID=PROD245
http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2242&ProductID=PROD247
« Siste redigering: tir 10. mar 2015, 17:20 av orypdal »