Skrevet av Emne: Fiat X1/9, 1981  (Lest 1259 ganger)

Utlogget Haakon X1/9

• Minuto
  • *
    • Vis profil
Fiat X1/9, 1981
« på: man 12. jan 2015, 14:28 »
Mitt X1/9 prosjekt denne vinteren. Hentet den i Tyskland påsken 2014. Fant en med kun noe kosmetisk rust etter en varierende lakkeringsjobb for 4 år siden. Motor og gearkasse får en overhaling denne vinteren. Var en del rust i kjølesystemet, da det kun var rent vann her. Kran til varmeapparat var rustet fast. Radiator i front var ny. Skiver, klosser og bremseslanger var nye.
Turen hjem fra Tyskland/Hannover gikk som følger: Motor begynte å fuske kraftig etter ca. 10 mil kjøring. Befant meg da på innsnevret Autobahn uten vegskulder. Fant endelig en avkjørsel på et øde sted. Da ble det stopp og følgende konklusjon ble trukket. Bensin, tenning eller noe alvorligt galt  :-[  Av med fordelerlokk og rotering av motor v.hj.a bil i 4 gear, og skubbing til en fikk stift på topp av en kam i fordeler. Ganske riktig  :D så og si ingen åpning på stift. Denne ble justert til ca 0,5 mm på øyemål/erfaring. Da ble det liv i motor igjen  ;D Jeg slapp å utnytte forsikring med bilredning så langt hjemmefra. Resten av turen hjem gikk via Hirtshals - Kristiansand og kystvegen via Stavanger til Bergen. Kunne ikke kjøre over fjellet med fare for snø og null varme fra varmeapparat. Fikk en overnatting ved Hirtshals første dagen. Neste dag kom jeg nesten hjem. Bilen stoppet ca. 3 mil hjemmefra >:( Måtte be min bedre halvdel om å slepe meg siste biten hjem. Det viste seg å være bensinpumpe som tok kvelden. Den var nok ikke helt topp på hele turen, da motor småfusket når en belastet den litt ekstra eller kjørte noe særlig over 110 km/h på Autobahn.
Motor kommer til å få nytt trimmet topplokk fra midwest-bayless.com i USA. Dobble Weber forgasseroppsett og forgrenet exhaust rør + stempel/ringer og veivlager (overhalingskit) fra vickauto.com i USA. Motorblokk/veiv er hos Reptech i Bergen for utmåling, honing eller borring av sylindre. Neste blir nye fjærer og dempere + 15" felger fra vickauto. De anbefaler 195/45-15 dekk til disse. Tenkte også å montere stabilisatorstag-kit fremme og bak. Disse også fra vickauto.
PS. Hadde en grønn X1/9 1975 mod for 30 års siden. Eide denne i ca 1 år. Fikk sveiset masse rust på denne da. Kan sees på finn.no, kode: 34238665. Denne befinner seg nå et sted i Østfold. Ble solgt fra Jevnaker i 2012.
« Siste redigering: man 12. jan 2015, 14:55 av Haakon X1/9 »

Utlogget X19

• Mezzano
  • **
    • Vis profil
Sv: Fiat X1/9, 1981
« Svar #1 på: man 12. jan 2015, 15:33 »
Flott bil!

Fint å få flere slike til Norge.

Fant ikke den finn.no referansen.

Hvordan gikk godkjenning hos biltilsynet. (ser du har skilt)

1975 X1/9, 1977 X1/9, 1979 X1/9, 1980 X1/9, 1984 X1/9, 1976 124 CC, 1965 1100D

Utlogget Haakon X1/9

• Minuto
  • *
    • Vis profil
Sv: Fiat X1/9, 1981
« Svar #2 på: man 12. jan 2015, 16:17 »
Hei. Takk  :)
Kopier finn kode uten punktum, og lim denne inn i finn kode rubrikk på finn.no. Det funker hos meg.
Var en enkel godkjenning hos biltilsynet. De kjørte en liten tur på plassen, så inn på bremsetesten - perfekt!  Sjekket litt under og så at den svettet litt gearolje. Sjekket lys, og chassisnr. Tok ca 15 min. Men de brukte 1,5 timer på å legge inn dataene i kjøretøyregisteret  :( Neste EU kontroll 2017  :)  Måtte også innom tollavdelingen både før og etter biltilsynet. + Forenklet innføringsmelding ved ankomst fergekai i Kristiansand før helgen. Kjørte hjem på Tyske prøveskilter som var gyldig i 4 dager, og kostet ca 90 euro. Disse skiltene er lovlig i EU, men også i Norge som EØS medlem. Tyske eksportskilter var mer omfattende å få på en så gammel bil.