Skrevet av Emne: Fiat Uno, løpsbil  (Lest 959 ganger)

Utlogget Lucky

• Minuto
  • *
    • Vis profil
Fiat Uno, løpsbil
« på: ons 19. aug 2015, 09:04 »
De av dere som har vært på Corsaløp har kanskje sett en rød Uno med svart panser og grønne/hvite striper på siden som tripper rundt banen - den er min. Har kjørt bilen i 3 sesonger nå, den har vært perfekt som førstegangsbil i Corsaen. Understellet fungerer godt med Konier i front og justerbare Ledaer bak, Uno T stabstag, ukjent stivhet på fjærer. Bilen ble bygd opp i England i 1993, og har gått som løpsbil siden det. Den har med andre ord opplevd mye. Motoren som satt i bilen når jeg kjøpte den var mildt sagt slapp, men den holdt i nesten to sesonger. Nest siste løpshelg i fjor havarerte et stempel, og jeg fikk rasket sammen en ny motor til det siste løpet. Motoren gikk bedre enn den gamle, men jobben som var gjort med toppen var svært tvilsomt (les: håpløst). Hadde jeg hatt tid til noen annet hadde jeg skaffet en ny topp da, men det rakk jeg ikke. Det resulterte i at den nye motoren fikk 2 løp før vinteren kom, og ny motor ble bygd. Etter en trøblete første løpshelg på Karlskoga fant jeg årsaken til at motoren hadde spist stempler tidligere: en fortenning på 45 grader (fast). Fikk orden på det, og den nye motoren har endelig fått litt fart på bilen. Motoren som sitter i nå har balansert bunndel, nye stempler fra 128 Rally, ny topp med store ventiler, rally-spec kam fra dbilas, 2xDCNF40, grenrør fra fiat128.de. Resultatet er en motor som gjør at jeg ligger nøyaktig likt med Bo i hans 156 med 2,5 V6 ned hele langstrekka på Rudskogen. Moro! Prøver å finne et par hester til så jeg kan dra litt i fra..  ;)

Noen bilder og en inboardfilm fra løp 4 i år:

Utlogget Mr.Horsepower

• Novellino
  • *
    • Vis profil
Sv: Fiat Uno, løpsbil
« Svar #1 på: tor 20. aug 2015, 20:34 »
Wow! Det ser gøy ut!

Det ser jo ut til å gå ganske bra, hvor mange hestekrefter er det og hvor mye veier bilen?

Skal prøve å komme å se på på Italiensk dag på Vålerbanen, hadde vært moro å prøve Ritmo Abarthen min i den lugna halvtimen for å få testet å kjøre på bane ;)
1984 Fiat Ritmo Abarth 130 TC

Utlogget Lucky

• Minuto
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: tor 20. aug 2015, 22:41 »
Det er i høyeste grad moro!  8) Det har blitt foreslått å prøve å få til en publikumsordning, hvor vi som kjører i Corsaen kan ta med passasjerer på noen runder. Håper vi får til noe sånt, så vi kan vise fram forskjellen på banebil vs registrert bil. Det er stor forskjell! Ta deg en tur med Abarthen, anbefaler noen runder utpå, man blir kjent med bilen på en annen måte.  :)

Det flytter seg greit nå, men det er mye å gå på. Bilen er tung, ca 870kg race ready inkl meg. Hk er vanskelig å anslå, men jeg vil tro det er rundt 120hk. Det er forresten en 1498cc, dvs jeg bruker blokka fra en 1581cc som er slaget ned til 1498. Ser ut i fra rundetidene til RacingNM i helga at jeg omtrent samme rundetider som en Neon Cup, ikke verst for en gammel bestemor-bil.

Utlogget Mr.Horsepower

• Novellino
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: fre 21. aug 2015, 21:15 »
Ja, det hadde vært moro å sitte på en tur! Også å prøve egen bil ;)
1984 Fiat Ritmo Abarth 130 TC

Utlogget wiggo

• Mezzano
  • **
  • Fredrikstad
    • Vis profil
« Svar #4 på: ons 02. sep 2015, 20:01 »
Skal prøve å komme å se på på Italiensk dag på Vålerbanen, hadde vært moro å prøve Ritmo Abarthen min i den lugna halvtimen for å få testet å kjøre på bane ;)

Litt mer off-topic;
Lugna halvtimen anbefales, fin innfallsport for å prøve banekjøring. Men vær forberedt på at du kan bli 'hekta'  ;)

Har vært passasjer i publikumskjøring flere ganger og det er morro, men som Lucky sier - det er stor forskjell på banebil og registrert bil.