Skrevet av Emne: Fiat Ritmo 130 TC Abarth 1984  (Lest 512 ganger)

Utlogget Christoffer Hovden

• Minuto
  • *
    • Vis profil
Fiat Ritmo 130 TC Abarth 1984
« på: tor 12. nov 2015, 21:50 »
Hei
Jeg har en motor fra en 1984 modell Fiat Ritmo Abarth som jeg ønsker å øke effekten på. Jeg har ett prosjekt på gang og vil bruke denne motoren til en bil med bakhjulstrekk. Men jeg vil ha litt mer 'futt' i den.. Jeg tenker å kjøpe bensin innsprut og kanskje en 16 ventils topp, vis dette er å oppdrive. Jeg lurer på om det er noen nyere Fiat motorer med 16 ventil topp og innspurt som passer til den motoren jeg har? Tenker også på å kjøpe vassere kammer, og smidd innmat. Er det noen her som vet om noen nettsider/forretninger som har slikt?
På forhånd takk for alle svar:)
Mvh

Christoffer Hovden

Utlogget orypdal

• Novellino
  • *
    • Vis profil
Sv: Fiat Ritmo 130 TC Abarth 1984
« Svar #1 på: lør 14. nov 2015, 10:03 »
Det fantes 16V topper som ble brukt på 131 Abarth. Men de er svært sjeldne og sikkert himla dyre.
Du kan bruke 16V topp fra Thema og Delta Integrale. Og Coupe før 1997. med og uten turbo.
Men vær obs på at disse toppene har innsug og eksos på motsatte sider sammenlignet med Ritmo.
Kjøp boken til Guy Croft, der er det mengdevis med tekniske opplysninger og trimmiing av disse motorene.
Hva slags bil skal du bygge da?

Utlogget wiggo

• Mezzano
  • **
  • Fredrikstad
    • Vis profil
Sv: Fiat Ritmo 130 TC Abarth 1984
« Svar #2 på: fre 18. des 2015, 18:41 »
Abarthnorway her på forumet (og samme kallenavn på alfa-forumet) er god på twincam-topper og gassere. Fiat og Lancia.
Du finner ham her i forumets medlemsliste, gå så på innlegg fra ham.