Skrevet av Emne: Fiat Panda 4x4 ca 1986  (Lest 535 ganger)

Utlogget Slillehovde

• Minuto
  • *
    • Vis profil
Fiat Panda 4x4 ca 1986
« på: tor 19. mai 2016, 21:21 »
Hallo. Jeg er ny til forumet, ny til Fiat, og stort sett ny til biler generelt! Er akkurat nå på ferie i Toscana, og hat blitt litt over middels forelsket i Fiat Panda 4x4 tidlig modell. Kona syntes det hadde vært en knall ide og kjøpe en her nå, og at jeg kjører den hjem til Norge. Så hva er det jeg bør tenke på? Er dette en dårlig ide? Bør jeg ta sikte på en gammel en, ca 1986 slik at den er veteran? Hvor mange km kan man regne med å få ut av en slik bil? Bør jeg se etter en nyere modell? Er den godkjent for import til Norge? Jeg er helt blank så all info er høyt verdsatt.

Utlogget Lucky

• Minuto
  • *
    • Vis profil
Sv: Fiat Panda 4x4 ca 1986
« Svar #1 på: fre 20. mai 2016, 10:13 »
Hvis bilen har vært registrert i Italia skal det ikke være noe problem å få den registrert i Norge. Det er en sjekkliste for import fra Tyskland her: http://www.ojt.no/sjekkliste_bilimport/cms/17 Den kan være grei å lese gjennom.

Jeg er ingen Panda-kjenner, men ut i fra de jeg har sett er det vel rust som først og fremst må sjekkes. For best mulig svar ville jeg kontaktet Martin Haugseter, tror ikke det er mye som er verdt å vite om Panda han ikke vet. Han driver forøvrig Gasolin i Porsgrunn.

Utlogget Slillehovde

• Minuto
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: fre 20. mai 2016, 11:09 »
Takk for svar. Skal prøve å kontakte Martin.

Så så lenge bilen er registrert her i Italia når jeg kjøper den, og får ordnet med det Italienske biltilsynet at jeg er ny eier. Så bør jeg kunne kjøre den hjem og få registrert den i Norge så fremt den er i god nok stand for det norske biltilsynet. Hva med forsikring? Norsk forsikring fra her og hjem? Eller italiensk?

Utlogget Lucky

• Minuto
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: lør 21. mai 2016, 13:28 »
Det skal ikke være noe problem å få norsk forsikring på bilen så lenge du vet rammenummer. Hvis det er tilstrekkelig for italienerne at du har norsk forsikring ville jeg gått for det - vil tro det er en del enklere å forholde seg til dersom noe skulle skje. ;) Roadtrip med Panda fra Italia og hjem høres moro ut! Har veldig lyst til å bestille ferietur med enveisbillett selv. :)

Utlogget stmaute

• Novellino
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 på: lør 21. mai 2016, 23:03 »
Kul kone, ta en rask sjekk av bilen, den er vel relativt enkle og hvis ok kjøp  8)

Utlogget Slillehovde

• Minuto
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: ons 17. aug 2016, 14:20 »
Tenkte jeg bare skulle oppdatere at planen ble gjennomført! Jeg er nå en stolt eier av en Fiat Panda 4x4 1994, kjøpt i Pistoia rett nord for Firenze, og kjørt hjem til Norge. Min pensjonerte far ble med på turen hjem, så vi pakket nesten 250 kg med menn og bagasje i "Benito" og dro over alpene og helt hjem til Norge. Null problemer på veien. Den feilet på teknisk kontroll uheldigvis, og jeg kommer nok til å trenge noe hjelp for å få fikset det, men det tar vi under tekniske spørsmål.

Utlogget wiggo

• Mezzano
  • **
  • Fredrikstad
    • Vis profil
« Svar #6 på: ons 17. aug 2016, 18:20 »
Gratulerer!

Hvilken del av landet har blitt beriket med denne farkosten?