Skrevet av Emne: Litt X1/9 garasjebilder til en lite aktiv klubbside!  (Lest 537 ganger)

Utlogget Haakon X1/9

• Minuto
  • *
    • Vis profil
Litt X1/9 garasjebilder til en lite aktiv klubbside!
« på: tor 12. jan 2017, 13:49 »
Mitt X1/9 prosjekt har fortsatt slik  ;)  Sist vinter (2015/2016) stod bilen hos Polly Motorsport for å tilpasse forgassere. Først blei motor målt og justert mekanisk. Kamaksel som stod i topplokk fra Midwest Bayless i USA "performance cylinder head" hadde for dårlig spec. Ny kamaksel med ønsket spec. blei bestilt og montert. Denne gjorde store forbedringer. Likevel lot ikke de 4 (2.doble) forgasserene seg justere/korrigere. Ok på full gass, men for dårlig ved lavere pådrag. Kinakopi ???
Original manifold og forgasser (Weber 34 DATR 7/250 L8) blei montert, og dyser borret opp. Denne gav samme toppeffekt som de 2 doble fra USA, men her med god momentkurve på lave pådrag også. Fikk ut ca 90 hk på bakhjul med dette. Er nå en motor som puster godt og er veldig turtallsvillig. Kjører med original luftfilter, som gir kaldere luft til motor. Har prøvd med et åpent K & N filter uten noe forbedringer. (x19partsholland.nl har noen fine åpne  :))En del mere lyd fra grenet exshaust og ny tilpasset potte, med utløp på begge sider bak. Grenrør og potte fra CSC hadde nok vært er godt alternativ her? I ettertid ser en at jeg skulle startet motorprosjektet etter instrukser fra Polly Motorsport førs. Det hadde spart meg for tid og penger. Var ikke klar over at det fantes et slikt verksted i Bergen. Kjente kun til Reptec Auto 23 fra før. Planen min har jo hele tiden vært å utføre en lett motortrimming på originalmotor for gatebruk.
Håper på bedre bremseefekt etter montering av kraftigere bremser fremme.

Utlogget Lucky

• Minuto
  • *
    • Vis profil
Sv: Litt X1/9 garasjebilder til en lite aktiv klubbside!
« Svar #1 på: fre 13. jan 2017, 13:45 »
Moro! Hva er komp og ventilstørrelse?

Utlogget Haakon X1/9

• Minuto
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: søn 15. jan 2017, 11:27 »
Har ikke målt komp. Mulig verkstedet gjord det? Topplokk var slipt ned med 0,075 tommer (1,9 mm) De påstår at det er max for dette topplokket? Valgte standard stempler fra USA tilpasset ny boring. Disse viste seg å ha mer utsparing for ventiler enn de originale stemplene. Tapte nok litt komp her. Ventilene er nok de originale, med garant for blyfri bensin. Porter i topplokk er polert. Blei anbefalt å bruke strammer for 1300 motor til registerreim, for å kompensere for nedslipt topplokk. Har selvfølgelig justerbart kamdrev. Satte min lit til at produktene fra Midwest-bayless og Vick autosport ville fungere greit. Hadde nok blitt noen andre valg hvis jeg hadde startet hos Polly motorsport. Mulig ombygging til innsprøytning hadde vært bedre? Verkstedet mener jeg de hadde fått det bedre til med dette + en turbo. Men så er det å få godkjent hvis en forandrer for mye. Bilen skal jo gjennom EU kontroll innen 31.05.17. Får jo ikke godkjent med Uno turbo motor. Den blir jo også veldig synlig, med Turbo merket på topp av motor.

Utlogget Haakon X1/9

• Minuto
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: søn 15. jan 2017, 11:51 »
NB! Motor har nå gått 4000 km etter overhaling. Mekanisk fungerer den helt optimalt. Ingen oljelukt eller oljeforbruk. Bruker Biltema sin 15w-40 mineralolje. Denne oljen er vel den samme som Statoil?

Utlogget Abarth

• Novellino
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 på: søn 29. jan 2017, 21:44 »
Det her ser jo veldig bra ut, Hør  med Holger han er vel klubbens Gud når det gjelder X1/9
For øvrig så ser jo det her ut til å være en Perfeksjonist i arbeid

Utlogget Haakon X1/9

• Minuto
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: tir 31. jan 2017, 09:25 »
Hei,
Takk for tilbakemelding. Hadde en tur til østlandet i september 2016. Var da innom Holger en dag. Han ville gjerne se på de doble Weberene. Kanskje på tide å få sendt de over til han  :D
Virkelig kos å kjøre X1/9 på langtur. Er jo en del svingete veier mellom Bergen og Oslo. Litt slitsom høy lyd fra exhaust da. Er en rustfri potte med 2 stk utøp, tilpasser av Poly Motorsport til grenrør. Må kjøre med Bose QC20 ørepropper på langtur  8)

Utlogget orypdal

• Novellino
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: tor 02. feb 2017, 17:27 »
Veldig bra! Får lyst på en X1/9 !

Utlogget Haakon X1/9

• Minuto
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 på: fre 03. feb 2017, 15:59 »
Bra. Jo flere, jo bedre.