Skrevet av Emne: Fiat 1100 spytter olje når den blir varm?  (Lest 123 ganger)

Utlogget Fiat 1100

• Minuto
  • *
    • Vis profil
Fiat 1100 spytter olje når den blir varm?
« på: tir 08. aug 2017, 20:53 »
Hei.

Kjøpte nylig en fiat 1100 1961 mod. Etter å ha kjørt en stund begynte den å spytte olje opp av peilepinnen, når den er varm. Har dere noen ide på hva problemet er? Det første jeg tenkte var at motoren er sliten, så det blir trykk i veivhuset. Men da er det rart at den bare spytter olje når den er varm. Kompresjonen blir jo høyere ved driftstemperatur. Kan det være at olja er for tynn? Har ikke erfaring med fiat, så derfor spør jeg her😊

Utlogget wiggo

• Mezzano
  • **
  • Fredrikstad
    • Vis profil
Sv: Fiat 1100 spytter olje når den blir varm?
« Svar #1 på: tir 15. aug 2017, 21:06 »
Hei, ser du ikke har fått noen svar.
Dette er utenfor mitt område, men du har vel en type ventilasjon fra veivhuset. Eget rør/catch-tank eller via oljepåfyllingslokk. Hvis dette er tett og du har overtrykk i veivhuset.
Kan det være den begynner å spytte når oljen blir varm, dvs tynnere? Så tynn at den 'klarer' å spytte dråper? Men noe må forårsake trykket. Er kompresjonen bra og jevn?
Kjenner du viskositeten på olja du bruker?
Og hva sier forrige eier?

Om noen der ute kan ta dette videre for 'Fiat 1100' og korrigere min manglende kunnskap og uvitenhet?

Utlogget Lucky

• Minuto
  • *
    • Vis profil
Sv: Fiat 1100 spytter olje når den blir varm?
« Svar #2 på: tor 17. aug 2017, 08:43 »
Om du har dårlige stempelringer kan den spytte olje, som du sier. Men jeg har opplevd at filteret som sitter i åndinga fra veivhuset har tettet seg på Uno Turboen min, da blåste den olje opp rundt peilepinnen. Sjekk veivhusventilasjonen dersom du har det, jeg kjenner ikke 1100.